כנסו לאתר החדש - מחלות, המחלות הקיימות באתר הן:
אבנים בכליות, אולקוס, אלצהיימר ועוד...

יום רביעי, 19 בנובמבר 2008

סוגים ומאפייני שלשול

סוגים ומאפייני שלשול

שלשול אוסמוטי
שלשול אוסמוטי מתרחש כאשר חומרים מסוימים אשר אינם יכולים להיספג לזרם הדם (מצב המוגדר כתת ספיגה) נשארים במעי כך שהם מושכים אחריהם כמויות גדולות של מים, מצב המוליך לשלשול.
ישנם מאכלים מסוימים שיכולים לגרום לשלשול אוסמוטי, כמו: סוכרים, מלחים שמכילים מגנזיום או נוגדי חומצות על בסיס מגנזיום, עודף פחמימות שחלקן לא מתעכלות בגלל חוסר אנזימים, סורביטול ומניטול (ממתיקים), עודף ויטמין C ופירות וקטניות מסוימים.
גורם נוסף לשלשול אוסמוטי הוא חוסר בלקטאז. הלקטאז הינו אנזים שמפרק לקטוז (סוכר חלב), כך שהחומרים המפורקים (גלוקוז וגלקטוז) יכולים להיספג לזרם הדם. ברגע שיש חסר באנזים זה, הלקטוז אינו מתפרק והצטברותו במעיים גורמת לשלשול אוסמוטי.

שלשול מפריש

שלשול זה מתרחש בעת שהמעי הדק והמעי הגס מפרישים מלחים ומים אל תוך הצואה. רעלנים מסוימים כמו בזיהום הכולרה יכולים לגרום להפרשות אלה, תכשירים משלשלים וגידולים מסוימים יכולים גם כן לגרום לשלשול מפריש.
בספיגה לקויה שומנים הנותרים במעי הגס יכולים לגרום להיווצרות מים בצואה.
בעיות בספיגה יכולות להיגרם מאי ספיקת לבלב, כריתה חלקית של המעי, אספקת דם לא נאותה למעי הגס, היעדר אנזימים המעי הדק, מחלת כבד ועוד.

שלשול הקשור לתנועתיות המעי
שלשול זה נגרם ממעבר מהיר של המזון דרך המעי. אם המזון עובר יותר מדי מהר דרך מערכת העיכול, אין מספיק זמן לנוטריאנטים חיוניים ולמים להיספג. מצב זה יכול להיגרם כתוצאה ממחלות, כמו: סוכרת נפרוטית, היפרתירואידיזם, בעיות במחזור.

שלשול הנגרם מזיהום
שלשול מזיהום מופיע כאשר יש נגרם הרס לתאי המוקוזה, שיכול להוביל לאיבוד פסיבי של נוזל עשיר בחלבון ולהוריד את יכולת הספיגה של הנוזל בחזרה אל הדם. שלשול זה יכול להיגרם ע"י זיהום פרזיטי, בעיות אוטואימוניות כמו מחלות מעי דלקתיות (IBS) - קרוהן וקוליטיס, שחפת, סרטן מעי גס ועוד.

בדיקות ואבחון שלשול
הרופא ילחץ על הבטן בכדי למצוא את אזור הכאב, יבצע בדיקות דם ובדיקת צואה.
רופא המשפחה ישאל את המטופל לגבי היסטוריה רפואית, יבצע בדיקה גופני ובדיקת צואה – במעבדה מנתחים דגימת צואה ע"מ למצוא חיידקים, פרזיטים או סימן של מחלה קיימת.

בדיקות נוספות:

· בדיקות בצום – בכדי לבדוק אי סבילות או אלרגיה למזון מסוים, הרופא יבקש מהמטופל להימנע מלקטוז, סוכרים, חיטה ומוצרים אחרים ע"מ לראות האם השלשול מגיב לדיאטה מסוימת.
· קולונוסקופיה - לבדיקה זו הרופא משתמש בצינור דק, ארוך וגמיש שבסופו יש מצלמה קטנה וסיבים אופטיים, הוא מחדיר דרך פי הטבעת אל המעי הגס. הרופא מחדיר את הצינור דרך פי הטבעת אל המעי הגס.

להמשך קריאה שלשול
לטיפול הפונקציונלי שלשול

תגובה 1:

DANIDIN4 אמר/ה...

אני סטודנטית לתזונה קלינית, וקראתי את החומר הנמצא באתר ותודה רבה על ההסברים המקצועיים והברורים לכל נפש,המשיכו כך!יישר כוח!