כנסו לאתר החדש - מחלות, המחלות הקיימות באתר הן:
אבנים בכליות, אולקוס, אלצהיימר ועוד...

יום ראשון, 16 בנובמבר 2008

קרוהן

מחלת - קרוהן

מחלת קרוהן הינה מחלה דלקתית כרונית בדפנות המעיים. המחלה מתאפיינת בהתקפים ותקופות רמיסיה (היעלמות חלקית או מלאה של הסימפטומים).
המחלה פוגעת בדופן המעיים, כאשר לרוב היא מתפתחת באילאום (החלק הנמוך ביותר של המעי הדק) ובמעי הגס, אך היא יכולה להופיע גם לכל אורך דרכי העיכול (מהפה עד לפי הטבעת).
המחלה קיימת באופן שווה בקרב גברים ונשים, נפוצה יותר אצל יהודים ונוטה להופיע בקרב משפחות שיש להן גם היסטוריה רפואית. רוב המקרים מתחילים לפני גיל 30.

סיבות למחלת קרוהן
מחלת קרוהן מתחילה בדלקת הנוצרת בד"כ בחלק התחתון של המעי (האילאום) או במעי הגס, אך יכולה להופיע גם ברקטום, בקיבה, בוושט ובפה. בניגוד לקוליטיס, שהדלקת מופיעה בצורה אחידה באיזור מסויים. מחלת קרוהן יכולה להתפתח במספר מקומות באופן סימולטני, כאשר בין מקום פגוע אחד לאחר יהיו רקמות בריאות.
הסיבה למחלת קרוהן אינה ידועה, אך מחקרים מתמקדים בכמה אפשרויות שמביאות לדלקת, כמו: כשל חיסוני, זיהום ותפריט. המחלה מופיעה כאשר מערכת החיסון תוקפת את צינור מערכת העיכול ולכן היא מוגדרת כמחלה אוטואימונית. הפעילות האוטואימונית מייצרת דלקת בחלק או בחלקים מסוימים לאורך מערכת העיכול.

גורמי סיכון למחלת קרוהן
· גיל – מחלת קרוהן יכולה להופיע בכל גיל, אך הסיכוי גבוה יותר בגיל צעיר. רוב האנשים מאובחנים כחולים בין הגילאים 20-30 שנה.
· מוצא עדתי – המחלה יכולה להופיע בקרב כל קבוצה עדתית, אך נפוצה יותר בקרב אשכנזים. אירופאים ויהודים נמצאים בסיכון גבוהה יותר לחלות.
· היסטוריה משפחתית – סיכון גבוה יותר אם אחד מקרובי המשפחה מדרגה ראשונה (הורה, אח/אחות) חולה במחלת קרוהן.
· איזור מגורים - סיכון גבוה יותר למתגוררים בסביבה עירונית או במדינה מתועשת, כנראה בעקבות מפגעים סביבתיים, הכוללים: דיאטה עשירה בשומן, מזון מתועש ועוד.
· עישון – מעשנים נמצאים בסיכון מוגבר יותר לפתח מחלת קרוהן. עישון במהלך טיפול עלולה לפגוע באיכות הטיפול ואף להחריף את מצב המחלה.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

כל הכבוד.
עוד מידע תמיד עוזר.